Jesteś tutaj: Start Pedagog szkolny

Pedagog

Pedagog szkolny mgr Beata Zań

to osoba, która w naszej szkole uzupełnia,
pogłębia i rozszerza działalność wychowawczą, profilaktyczną oraz opiekuńczą
prowadzoną przez nauczycieli.

 

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

RODZICE

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

W razie trudności, z którymi Państwo nie wiedzą w jaki sposób sobie poradzić lub potrzeby kontaktu ze szkolnymi specjalistami, zapraszam do korespondencji z pedagogiem  szkolnym (zakładka pedagog)

mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Informacje na czas kwarantanny

Jak wspierać dziecko w bieżącym okresie? (edukacja domowa)

Szanowni rodzice,

Z uwagi na sytuację, w której się znaleźliśmy, stajemy przed obliczem trudności poradzenia sobie z obowiązkami codziennego życia w nowej odsłonie. Połączeniu wymagań, jakie stawia przed nami praca zawodowa, opieka nad dziećmi                    i czuwanie nad ich rozwojem, także w sferze edukacyjnej.

Przedstawiam poniżej kilka propozycji, które mogą ułatwić Państwu i Państwa dzieciom funkcjonowanie w tym specyficznym czasie.

1. Plan dnia.

Część dzieci (i dorosłych) lepiej odnajduje się mając zaplanowany i zapisany plan dnia. Im młodsze dzieci, tym lepiej, jeśli plan taki ma formę graficzną, do której można zajrzeć i się odnieść. Dzieci potrafiące biegle czytać, mogą posługiwać się planem zapisanym. Nastolatkowi wystarczy omówienie, choć i zapisanie planu dnia nie zaszkodzi – zawsze łatwiej się do niego odnieść.

W planie dnia dobrze jest uwzględnić możliwości psychofizyczne dziecka (np. lepsze jego funkcjonowanie rano niż po południu), ale także możliwości rodziny (możliwość pomocy dziecku w trudniejszych pracach domowych po pracy rodzica lub drzemka przeszkadzającego czy hałasującego malucha).

Ważne jest to, żeby uwzględnić i zabezpieczyć: czas pobudki, toaletę poranną, śniadanie, czas na naukę z książką i materiałami pisanymi, relaks, hobby (niekomputerowe), obiad, powtórkę z komputerem, portalem edukacyjnym, relaks, kolejny posiłek/kolację, wieczorem czas wspólny z rodziną w miarę możliwości                 i rodzinnych rytuałów.

2. Warunki do pracy.

2.1. Dzieci szkolne są zwykle przyzwyczajone do bardziej podawczej formy przekazywania wiedzy, niż obecnie jest to możliwe, dlatego mogą potrzebować wsparcia dorosłego w odnalezieniu się wśród przesyłanych propozycji i zasobów internetu.

2.2. Praca nad materiałem edukacyjnym powinna być dzielona na fragmenty według reguły odpowiadającej dziecku                  i rodzicowi,  z zachowaniem przerw na odpoczynek. Możliwe sposoby dzielenia materiału:

- łatwe samodzielne, trudne z rodzicem

- trudne na początek (większe możliwości i zasoby na początku pracy), łatwe                       i niewymagające na koniec, gdy już jesteśmy zmęczeni

- pisemne/ustne – na zmianę

- humanistyczne i ścisłe

Zmiana rodzaju zadań odświeża, skupia uwagę na innych aspektach, pozwala dłużej utrzymać zainteresowanie dziecka.

2.3. Warunki fizyczne – miejsce do pracy powinno być jasne, dobrze oświetlone jednym źródłem światła (tylko światło dzienne lub tylko światło sztuczne – w miarę możliwości). Przed rozpoczęciem nauki warto zadbać o posprzątanie miejsca pracy i zapewnienie przestrzeni tak, żeby nic innego w tym czasie nie rozpraszało uwagi dziecka.

3. Emocje, czyli jak i czy rozmawiać z dzieckiem o pandemii?

Rozmawiać, zdecydowanie rozmawiać. Dzieci, które stykają się z wiadomościami                z różnych źródeł (rodzice rozmawiający ze sobą i przez telefon, internet, portale społecznościowe, chaty z rówieśnikami, TV), borykają się  z natłokiem informacji,              z którymi zwyczajnie mogą sobie nie radzić. Już dzieci przedszkolne zgłaszają napięcie i niepokój w związku z informacjami o epidemii, a im starsze i bardziej świadome konsekwencji – tym niepokój i lęk mogą być większe. Warto więc patrzeć na to, z jakimi wiadomościami dzieci się stykają i rozmawiać z nimi, wyjaśniając świat, ale językiem, który jest dla dzieci zrozumiały i dostępny. W tym czasie komfort emocjonalny i poczucie bezpieczeństwa, także w kontekście bezpieczeństwa osób bliskich dzieciom, jest ważniejszy niż oceny  i osiągnięcia szkolne, które będzie można nadrobić w odpowiednim czasie. Pod warunkiem zadbania o ich emocje                    i dobrostan psychiczny.

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

 

Zdalne nauczanie wymaga od dzieci dużej samodyscypliny. Okres kwarantanny wymusił na nas wszystkich zmianę modelu nauki. Dużą rolą w powodzeniu tego przedsięwzięcia obarczył rodziców.  Nie wiemy jak długo potrwa zdalna edukacja.

Oto 5 wskazówek by nauka w domu była łatwa i przyjemna:

 

1. Poświeć dziecku swoją uwagę.

Zdrowe relacje rodzinne związane są z poświęcaniem dziecku swojej uwagi. To powinno być od 1 do 3 godzin dziennie. Postaraj się część tego czasu przeznaczyć na wspólną naukę. Dziecko pozostawione samemu sobie napotka podczas nauki na problemy i trudności, które skutecznie je zniechęcą. Wspólna nauka będzie przyjemniejsza i efektywniejsza, gdy nasza pociecha poczuje wsparcie najbliższych.

2. Zamień naukę w zabawę, by zachęcić dziecko do nauki

Dziecko uwielbia się bawić. Nauka pozbawiona cech zabawy, szybko może stać się przykrym obowiązkiem. Łatwo zamienić ją w przyjemność. Niech odrabianie lekcji będzie wyzwaniem. Stwórzcie „Księgę wyzwań”, w której będziecie zapisywać kolejne wykonane zadania. Jeszcze inny sposób, to notowanie kolejnych postępów nauce. Załóżcie „Księgę umiejętności”. Dodawajcie w niej nowo poznane zagadnienia.
Wprowadźcie memo techniki by łatwiej zapamiętać dany materiał.

3. Korzystaj z nowoczesnych pomocy naukowych

Obecnie na rynku jest niezliczona ilość aplikacji na smartfony pozwalają one na naukę przez zabawę we wszystkich dziedzinach.

4. Nie nagradzaj i nie karz, jeśli chcesz zachęcić dziecko do nauki

Gdy obiecasz dziecku komputer, tablet czy rower za dobre wyniki w nauce, stanie się on celem samym w sobie. Gdy ukarzesz je za jedynkę z matematyki czy języka polskiego, nauka będzie kojarzyć się z traumatycznym przeżyciem. Księgi wyzwań                    i umiejętności wspomniane wyżej mają sprawić, że zdobywając wiedzę dziecko ma poczucie, że robi coś ważnego, wzbogaca się. Nie chodzi zatem o to, by za zapełnienie kolejnych kartek otrzymało konkretną nagrodę. Ma uświadomić sobie, że wiedza, którą zdobywa, jest wartością.

5. Zachowaj zdrowy rozsądek i ucz dziecko odpowiedzialności

Nauka nie może być wyłącznie przyjemnością. Zdobywanie wiedzy nie może opierać się wyłącznie na gadżetach, zabawach, multimediach czy wspólnych odkryciach. Dziecko musi wiedzieć, że nauka to jego obowiązek. Mama i tata pracują, dziecko się uczy – każdy członek rodziny wnosi do niej własną pracę.

Opieranie się wyłącznie na nowoczesnych pomocach naukowych sprawi, że nasza pociecha po powrocie do szkoły  będzie się nudzić i nie będzie chciała zdobywać wiedzy w tradycyjny sposób. Pamiętajcie, by były one miłym dodatkiem i motywacją, a nie istotą procesu nauki.

Pamiętajcie też o książkach. Od dziecka zarażajcie dzieci miłością do nich. Tablet, smartfon czy komputer dostarczają wielu wrażeń, ale to czytanie jest bezkonkurencyjnym sposobem zdobywania wiedzy.

Najkrótszy poradnik dla rodziców i nauczycieli

1. Dziecko nie musi mieć wszystkiego, czego się domaga.

2. Twoja stanowczość zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa.

3. Bagatelizowanie złych nawyków dziecka wzmacnia je.

4. Daj szanse dziecku ponosić konsekwencje za swoje czyny (czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych).

5. Nie dawaj obietnic bez pokrycia.

6. Daj dziecku kredyt zaufania.

7. Znajdź czas na rozmowę z dzieckiem.

8. Bądź konsekwentny.

9. Nie zrzędź.

10. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału.

 

UCZNIOWIE/RODZICE

„Jak rozładować złe emocje?”

Złość należy do podstawowych (niektórzy mówią -"pierwotnych") emocji ludzkich, podobnie jak zdziwienie, szczęście, strach, odraza i smutek. Złość to bardzo ważne uczucie, dzięki któremu możemy stawiać granice, możemy o siebie dbać, wymagać innego traktowania, domagać się przysługujących nam praw, informować naszych bliskich, że nam się coś nie podoba, i w ten sposób też o nich dbać. Możemy im mówić, że jakieś ich zachowania nas złoszczą, dzięki czemu mogą je korygować. Towarzyszy nam ona od najmłodszych lat. Wystarczy spojrzeć na małe dzieci, które się złoszczą, protestują. W ten sposób budują swoją indywidualną tożsamość, odrębność od świata. Czują, że mają na coś wpływ. Podobnie dzieje się w okresie dojrzewania, kiedy młodzi ludzie się separują, budują swoje życie, czasami na zasadzie: na złość mamie odmrożę sobie uszy. Przedstawiam Państwu-zatroskanym rodzicom i wam „rozłoszczonym” uczniom kilka sposobów rozładowania złych emocji, które możemy wykonać zarówno w domu, jak i w szkole. Nazywajmy uczucia! Mówmy głośno, co nas denerwuje!

a. Pomoże nam w tym alfabet złości: napisz na kartce swoje imię. Do każdej litery imienia dopisują coś, co Ciebie złości. Przykład:

M- milczenie

I - ignorancja

L- lizusostwo

E - edukacja

N - nuda

A-„a nie mówiłam...”

b. Możesz również dokończyć poniższe zdania: Kiedy jestem wściekły, wtedy… Mój najlepszy przyjaciel złości mnie, gdy… Moja najlepsza przyjaciółka złości mnie, gdy… Nienawidzę chodzić do szkoły, gdy… Kiedy inni się złoszczą, wtedy… .

c. Wyraź to na 5 sposobów: Jeśli nazwałeś dane uczucie, wyraź je w akceptowany sposób: miną, językiem ciała, słowami, waleniem w poduszkę czy targaniem starej gazety.

d. Stwórz w swoim domu, pokoju kącik złego humoru: to takie miejsce w domu,              w którym można bezpiecznie wyrażać złość i frustrację. Powinna się tam znaleźć poduszka, w którą można walić, karty uczuć, stare gazety, papier do rysowania, folia bąbelkowa i inne sprawdzone metody.

e. Worek szczęścia: zamknij oczy i wyobraź sobie,jesteś bardzo dobrym czarodziejem i masz worek szczęścia, który chciałbyś podarować ludziom, aby byli szczęśliwi.             Co włożysz do tego worka?

f. Masaż relaksacyjny na wesoło. Możesz wykonać go z rodzicem, rodzeństwem,               z kolegą w szkole na przerwie: Lekarz w plecy stuka (delikatne pukanie palcami) Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią) Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie) Rolnik grabi siano (grabienie palcami obu rąk z góry na dół) Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty) I ja też pracuję (wskazanie na siebie) Obrazek rysuję (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)

g. Doraźne sposoby radzenia sobie z przykrymi emocjami:Licz od stu wspakPomasuj sobie karkWrzaśnij A A A A...!Zrób trzy powolne wdechy                  i wydechyWeź kąpielWypisz swoje zaletyPrzypomnij sobie, czym się martwiłeś trzy miesiące temuZaciśnij mocno pięści, aby zgromadziło się w nich całe twoje napięcie, a potem mocno je strzepnij Pamiętajcie, nie wszystkie sposoby będą skuteczne od pierwszego dnia zastosowania. Bądźmy cierpliwi - nie zniechęcajmy się!

 

Strony poświęcone edukacji domowej

https://dorotapiwowarska.pl/jak-zorganizowac-nauke-aby-byla-efektywna/

http://https//wyspaskarbow.blogspot.com/

Pomysły na czas wolny:

https://mojedziecikreatywnie.pl/

https://www.ryneczekinspiracji.pl/

Opracowanie: pedagog szkolny  Beata Zań

 

Godziny pracy pedagoga w szkole:

WTOREK

ŚRODA

PIĄTEK

08:00-14:00

11:30-14:30

08:00-11:00

DROGI UCZNIU!
Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • czujesz, że nikt Cię nie rozumie
  • nie potrafisz porozumieć się z rodzicami lub z nauczycielem
  • masz problem i nie wiesz, jak go rozwiązać
  • chciałbyś z kimś porozmawiać
  • chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, jak to zrobić
  • masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić


PRZYJDŹ Z KAŻDĄ SPRAWĄ,
Z KTÓRĄ NIE MOŻESZ SOBIE PORADZIĆ !


NASZ PEDAGOG
wysłucha Cię;
służy Ci pomocą i radą;
skieruje do specjalisty, jeśli tego potrzebujesz;
wskaże adres instytucji, która udzieli Ci pomocy;
zorganizuje pomoc materialną,
jeżeli wymaga tego Twoja sytuacja;


DROGI RODZICU!
Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie dziecka
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim
  • masz pytania dotyczące jego funkcjonowania w szkole
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
  • masz problem i nie wiesz do kogo się z nim zwrócić

Drukuj PDF

Powrót

 

 

"Musicie  od  siebie  wymagać,
nawet  gdyby  inni
od  was  nie  wymagali"

Jan Paweł II

Copyright © Szkoła Podstawowa im.Jana PawłaII w Orchówku 2024

Template by Joomla Templates & Lombard Warszawa.